Waarom continue ontwikkelen? Deel 2

september 6, 2019 Anneke No comments exist

Een baan is niet meer voor altijd. Een loopbaan is niet meer rechtlijnig; een loopbaan krijgt steeds meer bochten. We ‘moeten’ steeds langer doorwerken. Digitalisering gaat door. Oude beroepen verdwijnen. Nieuwe beroepen komen. Zo kan ik nog wel een aantal argumenten aandragen. Maar wat kan jij nu als werkgever, leidinggevende of HR specialist doen om toch de medewerker bewust te maken van de komende veranderingen?

Hoe krijg je medewerkers in de ontwikkelstand?

Ik denk dat het tijd wordt dat iedereen zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen loopbaanontwikkeling! Deze denkwijze werd voor mij bevestigd toen ik luisterde naar de podcasts van BNR: ‘nieuwe skills’.
Judith Semeijn, lector duurzame HR aan de open universiteit, gaf in de podcast aan dat het de verantwoordelijkheid van de medeweker zelf is om duurzaam inzetbaar te blijven. Maar hoe faciliteer je je medewerkers om die verantwoordelijkheid te pakken? Zij gaf aan dat het vooral een mindset is. Een bewustwordingsproces dat ontwikkelen in kleine dingen zit, dat je regelmatig zelf stil staat bij je eigen ik en het geloof in jezelf! Doe je nog waar je GOED in bent? Ken jij je kwaliteiten? Vind het nog GAAF wat je doet of heb je nieuwe ervaringen opgedaan waaruit blijkt wat je leuker vindt om te doen? Ben je nog GELUKkig en hoe staat het met je GEZONDheid? Kortom, in mijn woorden, zijn de medewerkers in staat om zelfloopbaanmanagement te creëren? Het was voor mij een bevestiging dat onze missie staat! Wij gaan voor het creëren van bewuste Noorderlingen die doen aan zelfloopbaanmanagement.

Wat levert zelfloopbaanmanagement op?

Mijn advies zou zijn dat we medewerkers ‘gewoon’ hun werk laten doen, maar dat er gefaciliteerd wordt dat iedere medewerker minstens twee keer per jaar eens goed gaat nadenken over zijn/haar eigen (levens)loopbaan. Dit begeleid door een personal expert.

Hoe waardevol kan het zijn wanneer je medewerkers een loopbaankeuring biedt? Een keuring waarin de medewerkers 2 x per jaar 1uur bewust stil staan bij hun eigen (levens)loopbaan? Een loopbaankeuring waar niet inhoudelijk op het huidige functioneren wordt ingegaan, maar die gericht is op de 6G’s – goed, gaaf, geluk, gezond, groei, geld.

Wij zijn ervan overtuigd dat het geld oplevert voor de organisatie. Geen onnodige opleidingen en trainingen en vroegtijdige signalering van uitval of uitstroom binnen de organisatie.

Ervaringen delen?

Uiteraard ben ik erg benieuwd hoe het werkt in jou organisatie? Laat gerust hieronder weten of je ook gelooft in zelfloopbaanmanagement? Of wat jij er zelf of binnen je organisatie al aan doet.

Wil je als directeur, HR functionaris of manager weten hoe wij zelfloopbaanmanagement creëren? Wij delen graag onze kennis en ervaringen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Hartelijke groeten, Anneke Hemmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *